Hoe je punten scoort met een originele personeelsadvertentie!

Voordat je je tips krijgt over hoe je punten scoort met het schrijven van een originele personeelsadvertentie, wil ik je vertellen dat ik hier speciaal voor jou nu mijn principes overboord gooi.

Want echt: ik heb een hekel aan opsommingen die je overal op internet tegenkomt. Aan van die topvijf tips, toptien trucs, topzeventien trends, enz.

En ja, ik weet het: het is volledig volgens de regeltjes van de marketing en dus lekker hip om met opsommingen te strooien.

Share

Want het doorgaans zo kille Google komt kennelijk net zo hard op je lijstjes afgerend als een man met hoge nood, de handen tegen het kruis gedrukt, op de dichtstbijzijnde boom op de parkeerstrook.

Gevonden. Eindelijk. Aaaaaaah.

Maar van bijna alle opsommingen die ik tegenkom krijg ik stuitende jeuk. Ze zijn zo geforceerd, zo nep dat het gezicht van Marijke Helwegen er naturel bij lijkt.

We zijn verslaafd aan Google. Slaafs aan Google.

Maar kom op zeg: als je online wat te vertellen hebt, durf dan weer eens gewoon voor je doelgroep te schrijven. Is dat in een lijstje? Prima. Maar ga alsjeblieft geen lijstje maken om maar een lijstje te kunnen overleggen aan Google.

Zo, dat is eruit.

En nu, met het schaamrood op mijn kaken, mijn lijstje. Vijf punten – oh, dit is zo gênant – waar je naar mijn idee op moet letten bij het schrijven van een originele personeelsadvertentie.

 

Punt 1: Heb lak aan de regels

Sterker nog: er zijn geen regels.

Heb je in een HRM-boek gelezen dat je met de kopjes ‘wat wij bieden’ en ‘wat wij vragen’ moet werken en dat je de werkzaamheden op moet sommen? Scheur die bladzijden maar uit je boek. Vergeet ze. Kom los. En ga los. Bevrijd jezelf van het juk en schrijf vanuit je hart.

Serieus: er zijn geen regels.

Spreek jij de mensen graag met ‘u’ aan? Doen. Tutoyeer jij altijd? Doe dat dan ook in je advertentie.

Hoeven ze van jou geen lange brief te schrijven, maar volstaat een mailtje met cv? Prima toch.

Heb je liever dat ze bellen in plaats van schrijven? Ga je gang.

Oh … en laat je niet gek maken door iedereen die zegt dat de mensen tegenwoordig niet meer lezen en liever beelden zien. Bull shit.

 

Punt 2: Ben origineel

Ligt in het verlengde van punt 1 (oh ja, ook daarom had ik zo’n hekel aan lijstjes: je valt onvermijdelijk in herhalingen).

Even voor de duidelijkheid, hè: je wilt dat de markt verliefd op je wordt als ze jou zien. Dat die ander, die single is of in een verstikkende relatie zit, denkt: wow, daar wil ik wel eens een beschuitje mee eten.

Hoe je dat doet, origineel zijn?

Dat zit hem in de opmaak van de advertentie, maar vooral ook in de tekst van je vacature. Schrijf zoals je praat. Ben persoonlijk. Kom eens verrassend uit de hoek. Zorg voor een glimlach.

Oh en alsjeblieft: vermijd clichés! ECHT!

Je moet je voorstellen dat een personeelsadvertentie een speeddate is. Je zit te wachten. Een voor een komen ze voorbij. Als ze gaan zitten, is het aan jou om ze helemaal in te pakken. Dus glimlach, gooi al je charmes in de strijd en zorg dat het niet aan jou ligt dat er geen klik is.

 

Punt 3: Zorg dat je …

Sorry … ik heb er de kracht niet meer voor.

Ik stop. Geen puntje 3.

Ik heb het echt geprobeerd. In het achterhoofd had ik nog een paar puntjes meer waar je op zou moeten letten bij het schrijven van een personeelsadvertentie die wel impact geeft.

Maar of ik er nu 5, 10 of 17 had bedacht, ze komen uiteindelijk toch allemaal op hetzelfde neer: heb lak aan de regels en ben origineel. En lukt dat niet: schakel mij dan in!

Oh ja .. nog één ding misschien.

Zorg dat je plezier aan je advertentie beleeft.

Echt waar: met een klein beetje extra moeite kan zelfs een personeelsadvertentie een glimlach bij de mensen op het gezicht toveren.

Hoe gaaf is dat!?

André Hazes zong het al in Kleine Jongen: ‘Maak de mensen blij. Dan zul je echt gelukkig zijn.’

Echt, als je toevallig zoekende bent naar de zin van het leven. Dit is ie!

 

En dan echt, echt, echt nog één allerlaatste ding.

Ben je bewust van de impact die een personeelsadvertentie kan hebben. Mijn klant heeft dagen op een rij zijn verhaal mogen vertellen aan iedereen die hij tegenkwam, op straat, op de voetbalclub, enz. Het verhaal over zijn bedrijf, de markt en de lastige situatie om nieuwe mensen te vinden.

Zijn advertentie is als een dolle geliket, op Linkedin en Facebook. Door klanten, klanten van klanten, klanten van klanten van klanten, enz.

Hij heeft zich met dank aan de personeelsadvertentie naar de markt toe kunnen profileren als een fris bedrijf dat de dingen anders aan durft te vliegen. Wie weet wat voor spinoff dat heeft!

Kortom: een originele personeelsadvertentie is meer dan een personeelsadvertentie. Het is een stukje PR. Of in het geval van mijn klant: een stuc pr ;-)

 

PS I        Ben heel benieuwd ook hoe Google het vindt dat ik mijn opsomming zomaar afgebroken heb. Waarschijnlijk kom ik nu op pagina 187 terecht van zoekopdrachten naar het schrijven van een originele personeelsadvertentie.

 

PS II       Had ik al ergens vermeld staan dat je mij kunt bellen of mailen als je zelf geen originele invalshoek voor je vacature of advertentie kunt bedenken?!

 

Share

Reageer

Je e-mailadres zal niet gepubliceerd worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd. *

Gerelateerde artikelen