‘Zero-click is een zegen’, lees ik.
Zucht.
Eigenlijk ben ik de laatst aangewezen persoon om iets over marketing te schrijven. Ik heb niet zo veel met alles wat marketing wordt genoemd. Marketing was ooit, zo was mij op de middelbare geleerd, het afstemmen van je producten of diensten op de behoeften van de markt. Dat zal het officieel nog steeds wel zijn. Maar naar mijn idee is marketing in de praktijk vooral verworden tot het toepassen van hapslik trucjes.
Neem het schrijven van verhalen.
Dat was leuk. Informatief. Puur. Gemeend. Spontaan. Menselijk. Totdat marketeers het vak gingen claimen en het contentmarketing gingen noemen.
En zodra dit het domein van marketeers werd, betekende dat het einde van de verhalen. Want die verhalen moesten ineens worden afgestemd op Google. Op een machine notabene. Zodat die machine ons goed zou ranken. Er kwamen regeltjes, sites vol tips, experts.
Nee, ik heb nooit iets met marketing gehad, ongeacht hoe je marketing definieert.
En toch lees ik nu het bericht dat zero-click een zegen is voor contentmarketing:
‘omdat het bedrijven dwingt om terug te keren naar de kern van contentmarketing: menselijk verhalen die waarde toevoegen en een publiek opbouwen.’
Eerst denk ik: hè hè, eindelijk iemand in het heelal van marketingdeskundigen die er ook klaar mee is dat alles wat je schrijft en maakt programmeerbaar moet zijn:
- want als we er maar een opsomming aan toevoegen,
- schuiven we op in de zoekresultaten
- en daar is het uiteindelijk om te doen!
Maar al snel denk ik: hoe triest dat er, op een site voor marketeers notabene, moet worden geschreven dat het een misvatting is dat een site zonder clicks automatisch geen waarde heeft.
De schrijver heeft het zelfs over de renaissance van contentmarketing.
Ik heb geen verstand van marketing, maar als er dan inderdaad een renaissance komt, laat het dan die van de verhalen zijn. Laten we er daarna vooral geen marketingstempel opplakken … Want zodra iets een marketingsausje krijgt, gaat alle essentie en puurheid verloren!
En als zero-click inderdaad een hype wordt, dan ben ik daar nu al een ster in: mijn site benadert die zero clicks een heel eind -)
Geef een reactie