Jeroen, wij willen ook een timmerman zonder snor!!!

‘Nee’, had hij tegen zijn compagnon gezegd, toen die een voorstel voor een vacaturetekst aan hem liet zien. ‘Dit wil ik niet. Zo wil ik het niet.’

‘Waarom niet?’, had die daarop gevraagd.

‘Veel te traditioneel. We zitten in een markt waar goede mensen niet aan te komen zijn. Dan moet je er met je vacature uitspringen. En dat doet deze advertentie niet …’

‘Wat wil je dan?’

‘Ik wil ook een Timmerman zonder snor!’

Bovenstaand gesprek heeft echt plaatsgevonden. Nou ja, zo ongeveer dan. De eigenaar van het bedrijf realiseerde zich dat een ‘normale’ vacaturetekst hem niks op zou leveren. Die kon hij delen op zijn social media, die kon hij publiceren in media, het zou zinloos zijn. Er zou niemand reageren. Want heel simpel: ook zijn collega’s zochten dezelfde mensen als hij. Ze visten allemaal in dezelfde vijver.

Hij besefte dat hij in zijn vacature anders moest zijn.

En anders in de zin van: dat de vacaturetekst een inkijkje in het bedrijf moest geven. Een stukje van de sfeer bloot moest leggen. Dat die moest laten zien waar het bedrijf voor staat en wat het bedrijf nu onderscheidend maakt in de markt. Heel kort. Heel pakkend. En dat een vleugje humor er voor kon zorgen dat de advertentie geliket en gedeeld zou gaan worden.

En dus ‘snorde’ het bedrijf mij op, als maker van die veel besproken vacaturetekst van Timbor.

Tarief viel reuze mee. Waarop een afspraak volgde, ik met een voorstel kwam en hij al vrij snel terug reageerde: ‘Ik heb hem verschillende mensen laten lezen, inclusief de hoofdredacteur van een vakblad. Die waren allemaal laaiend enthousiast. We gaan hem doen zo!’

De advertentie gaat nu de opmaak in.

Ben heel benieuwd wat deze gaat doen. Hij zal niet ongekend viral gaan, zoals de ‘Timmerman zonder snor’ van Timbor. Daar viel echt alles op zijn plek. Maar dat moet ook niet het doel zijn. Het gaat er om dat dit bedrijf, dat toevallig ook in de bouw actief is, mensen weet te charmeren en verleiden om te solliciteren.

Zodra ik ook daar resultaten in heb, ga ik die delen.

Beloofd.

Zie het als een soort van ambitie van deze website: ik ga bewijzen dat het als bedrijf ook loont om een frisse wind door je communicatie te jagen. Ik ga bewijzen dat het ook in communicatie (of juist in communicatie) om lef, lol en creativiteit gaat!

Oh … en ik zou het bijna vergeten, de call to action op het eind: heb jij ook een originele vacaturetekst nodig? Zoek jij ook een timmerman zonder snor? Bel me!!!

 

2 reacties

    1. Jazeker. Ik ben mijn belofte uit het bericht niet helemaal nagekomen inderdaad ;-) Maar de vacature, ook in de bouw trouwens, heeft het bedrijf een nieuwe collega opgeleverd! Plus een heleboel leuke reacties uit de markt.

Reageer

Je e-mailadres zal niet gepubliceerd worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd. *

Gerelateerde artikelen