Laat zien wie je écht bent

Ik wil een mailing versturen, vertelde hij me. Ik ben een half jaar geleden gestart als ondernemer, maar het loopt nog niet over met de klanten. Ik begin hem nu zachtjesaan toch wel te knijpen. Er moet iets gebeuren.

Of ik die mailing wilde schrijven?

Een afspraak werd gemaakt. Koffie gedronken. Hij deed zijn verhaal. Ruim twee uur aan een stuk. Een bevlogen man. Die vol ideeën zat.  Maar … niet over hoe hij zijn verhaal overtuigend aan de markt kon vertellen.

Intussen had ik zijn website kritisch bekeken. En heel eerlijk: ondanks dat zijn site pas ruim een half jaar oud was, zag die er al heel gedateerd uit. Als bezoeker werd ik bepaald niet geprikkeld door dat wat de website mij vertelde.

Er was geen focus. Geen lijn. En daardoor geen duidelijkheid. Een ratjetoe aan informatie.

Ik las bovendien cliché teksten. Woorden als ‘visie’ en ‘missie’. En dat voor een freelancer.

En – misschien wel het belangrijkste – ik miste beleving. Waar was de passie die ik wel proefde als ik hem één op één sprak? Waarom was hij op de site niet gewoon zichzelf: enthousiast, persoonlijk en overtuigend?

Dat vertelde ik hem allemaal. En in alles gaf hij me gelijk. Kortom, na twee uur praten hadden we het idee van de mailing geschrapt. We gingen terug naar de basis: zorgen dat je weet wie je bent, wat je je klanten te bieden hebt en dat vervolgens ook verwoorden en uitstralen.

Een week later presenteerde ik hem een nieuwe opzet voor de site, inclusief pakkende teksten; en inclusief ideeën om die website ook daadwerkelijk te gaan gebruiken als instrument om klanten enthousiast te maken voor zijn business.

Een reactie bleef niet lang uit: ‘Ik ben razend enthousiast. Eindelijk duidelijkheid in mijn profiel. Hier ga ik mee aan de slag. Echt reuzebedankt.’

Geweldig. En tegelijk ook een bevestiging voor mezelf.

Want de kick van het schrijven ligt voor mij niet in het schrijven zelf. De kick is dat je met je ideeën en je manier van schrijven, bijdraagt aan een messcherpe en overtuigende profilering van een bedrijf; dat je een uniek verhaal vertelt; en dat je een ondernemer weer de energie geeft, een boost, om de sluimerende ambities te gelde te gaan maken.

Niet tekst als doel. Maar tekst als middel.

En daarmee heb ik gelijk ook mijn eigen focus weer eens wat steviger te pakken. Met dank aan mijn klant!

 

Reageer

Je e-mailadres zal niet gepubliceerd worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd. *

Gerelateerde artikelen